När entreprenören Jimmy Stenman lämnade Boden såg han en stad utan framtidstro och utvecklingspotential. Nu är han tillbaka i ett pånyttfött Boden.
En svag doft av målarfärg skvallrar om fastighetens unga ålder. Kontorsutrymmet är modernt, med heltäckningsmatta och ett generöst ljusinsläpp. På övervåningen finns fortfarande ytor med nakna gipsskivor. Byggnaden ligger granne med maskinverkstaden Zeppelin och Stegras entreprenörsboende på Slipvägen, och är särskilt anpassad för att möta Arctic Mobiles behov.
– Här utvecklar vi nya generatorer och skräddarsyr tekniken för att anpassa den till kunden, säger Jimmy Stenman och visar några av de färdiga prototyperna som testas i en annan del av fastigheten. 36-åringen är vd och majoritetsägare i företaget. Uppvuxen i Buddbyn utanför Boden, men lämnade kommunen tidigt under karriären. Först för att gå skola i Kalix och sedan för att jobba.
– Jag såg inte Boden som en bra plats att utvecklas på, varken som företagare eller individ.
BYGGER NYTT HEM
Istället byggde han sitt säte i Luleå. Där hyrde företaget lokaler och familjen köpte ett hus på landsbygden. När företaget började utreda möjligheten att bygga nytt, var det slumpen som förde honom tillbaka.
– Egentligen fanns inte Boden med i mina planer. Men vi fick ett väldigt bra bemötande från kommunen, som verkligen har skapat förutsättningar för att det här ska bli bra. Och ju mer vi kollade på det, desto mer självklart kändes det.
När beslutet var taget, dröjde det inte länge innan familjen bestämde sig för att flytta med. För några veckor sedan kom startbeskedet för husbygget, och till våren räknar de med att kunna flytta in i det nya huset i Sävast.
– Det känns riktigt bra. Dottern rider på Bodens Ridklubb och sonen kör motocross på motorstadion. Nu blir det betydligt mindre tid i bilen och mer tid till annat i livet, säger han.
EGEN FABRIK
Mitt mellan det nya hemmet och fritidsintressena ligger Arctic Mobiles huvudkontor. Företaget specialiserar sig på att bygga reservgeneratorer inom telekombranschen. De har växt till en stor aktör på den nationella marknaden och äger en egen fabrik i Tyskland, där den färdiga produkten monteras. I Boden prioriteras utvecklingen av nya produkter och dialogen med befintliga kunder. Jimmy förklarar att även om det absolut finns en marknad att växa på, så föredrar han att stärka relationerna som redan existerar.
– Jag har ingen ambition att växa snabbt för att sedan sälja av företaget, utan ser på det långsiktigt. Vi är i en bransch där kompetens och förtroende är vår stora marknadsfördel, och då ser jag lojalitet som värdefullt.
PLANERAR ETT SAMHÄLLSPROJEKT
Väl tillbaka i Boden ser han också på sin hemstad med nya ögon. Det finns en stolthet och framtidstro som han inte kände tidigare.
– Det finns en nerv här. Jag märker det överallt – både i butiker, bland leverantörer och människor jag möter på stan. Det känns riktigt spännande och bra.
Via sitt företag vill entreprenören försöka ta vara på den positiva känslan och vara delaktig i utvecklingen. Han har bland annat kontakt med Björknäsgymnasiet angående ett samarbete riktat till eleverna på det tekniska programmet. Det planeras också för ett separat samhällsprojekt som har för avsikt att lyfta barn och ungdomars självkänsla.
– Jag vill verkligen försöka att ge tillbaka nu när jag har möjligheten, och förhoppningsvis kan vi göra något bra för ungdomarna.
TEXT: ANDRÉ SAMUELSSON