Fällkniven i sin rätta miljö

Foto Mats Engfors/Fotographic

Familjen Fällkniven går tillbaka till rötterna och satsar på framtiden på samma gång. I kursgården i Myrträsk finns plats för både inspiration och influencers.

Vid dåligt väder brukade Ann-Sofie Hjortberger i sin barndom stanna till här och värma sig i väntan på skolbussen. Hon växte upp här alldeles i krokarna så när familjeföretaget Fällkniven köpte gården i Myrträsk utanför Gunnarsbyn 2014 fick de med sig ett stycke av familjens historia. I dag bjuder Ann-Sofie på kaffe och leverpastejsmörgåsar vid eldstaden.

På starka fyrhjulingar tar sig hennes make Peter (69) och sonen Erik Hjortberger (41) enkelt ut i skogen där familjen jagat, fiskat och arbetat sedan länge tillbaka. Det är här nya knividéer väcks, utvecklas och testas rent fysiskt i sitt rätta element. Just nu testas ett par nya modeller som ska komma ut på marknaden så småningom. I höst utvecklas också fyra nya stål i samarbete med Luleå tekniska universitet, något som enligt Peter kan revolutionera knivvärlden.

I sommar har Fällkniven gett ut en bok, Knivens ABC, som blir kurslitteratur på gården.

– Här kan vi erbjuda en natur som är både vacker och ogästvänlig. Har man rätt grejer är det inga problem. Men du överlever inte bara för att du har en överlevnadskniv på bältet utan du behöver rätt kunskap också, säger Peter.

Influencers på besök

Det gamla huset har renoverats och till det har garage med relaxavdelning och maskinhall byggts upp. Såren efter inbrottet för ett drygt år sedan har börjat läka och man börjar vara på banan igen, nu med full säkerhet och övervakning.

I vintras kom ett gäng You tubers från Holland hit och både njöt och utmanades av den norrbottniska naturen.

– De var helt begeistrade av den otroliga snömängden. De körde skoter varje dag och allt vi satte i händerna på dem föll dem i smaken. Sedan satt de här i spabadet medan norrskenet svepte fram över stjärnhimlen, säger Peter.

Besöket resulterade i två humoristiska filmer om knivar och överlevnad i den arktiska vintern. Och allt började med ett spontant erbjudande från Erik i sociala medier.

Generationsskifte

Erik är VD och står för framtiden i företaget, när Peter och Ann-Sofie börjat trappa ner.

– Som pappa är jag förskräckligt glad att Erik tar över verksamheten, säger Peter.

Han startade företaget 1984 och har med framgång drivit Fällkniven till att bli Sveriges ledande knivspecialist som levererar 35.000-40.000 knivar till världens alla hörn varje år. Visionen är samma, nu som då; Starka, vassa och komfortabla knivar i laminerat specialstål.

Ett perfekt läge

Att Fällkniven ligger just i Boden och ingen annanstans ser Peter som en fördel när man konkurrerar på världsmarknaden.

– Vi har ett väldigt bra läge, vi uppfattas som ganska exotiska, vi ligger i ytterkanten av ytterkanten. Fler småföretag borde utnyttja det, säger han.

Den norrbottniska naturen lyfts också fram i profileringen av företaget, på hemsidan och i sociala medier.

Med produktion i Japan och försäljning världen över har företaget blivit expert på import, export, tull och internationell handel.

– Vi skulle kunna producera mer än bara knivarmen det är knivar vi är bäst på, säger Erik.

Håller länge

Vid en tur ner till ån tar Erik tar fram den stora överlevnadskniven A1 och visar hur den kan användas till att hugga sly.

– Om jag skulle vara med i Robinson och bara fick välja en kniv skulle jag ta den här. Men om man vill ha en lite mer smidig kniv till fiske och friluftsliv kan man välja S1 Pro eller F1 Pro, säger han.

F1 är Fällknivens mest sålda kniv, den första som Peter utvecklade. Det händer att unga män kommer in för att slipa knivar de fått i arv av sina fäder.

– Det här är en kniv du har för livet. Det är hållbarhet det, säger Peter.

@fallkniven_official

Relaterat innehåll