När du ansöker om bygglov (se Dina länkar nedan) eller gör en anmälan måste du lämna in ett antal handlingar som beskriver det du planerar att göra. I normalfallet behöver du skicka in ansökan/anmälan, ett förslag till kontrollplan och ett antal ritningar som beskriver åtgärden.
Vad är en situationsplan? Vad ska en planritning visa och vad innebär det att en ritning är fackmannamässigt utförd?
Det är viktigt att alla ritningar som skickas in är fackmannamässigt gjorda. Det innebär att de ska vara ritade på vitt papper med rena svarta linjer, att alla mått ska vara korrekta och att skalan finns med.
Alla ritningar ska innehålla:
När det gäller enklare ritningar kan du i vissa fall göra dem själv, men i många fall är det bättre att ta hjälp av en expert, till exempel en arkitekt. Om ritningarna inte uppfyller de krav som ställs förlängs handläggningstiden eftersom vi då kommer att be dig skicka in nya ritningar som uppfyller kraven.
Att vi ställer höga krav på ritningarna beror bland annat på att:
I dagsläget kan du skicka in dina handlingar till oss via vanlig post till: Miljö- och byggenheten, 961 86 Boden eller via e-post: mob@boden.se. E-tjänster är under uppbyggnad och publiceras inom kort.
Blanketter hittar du under Dina pdf-filer ovan.