En flygfoto över ett snötäckt fält vid solnedgången.

Kalla bad i varm atmosfär 

Foto Mats Engfors/Fotographic

I januari slog det flytande spahotellet Arctic Bath upp portarna i Harads. Redan vallfärdar gäster från hela världen men det finns också ett starkt lokalt engagemang. Och besökare som promenerat hit är lika uppskattade som de som flugit tvärs över klotet.

Att Actic Bath är årets största turismsatsning i Boden råder det inga tvivel om, det blev succé från start. Bara några veckor efter premiären har man haft gäster från Belgien, Storbritannien, USA, Kina, Thailand, Frankrike, Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och ännu fler därtill. Men majoriteten kommer från Sverige och det är många norrbottningar, bodensare och Haradsbor som provat bada, bo och äta här. 

– Jag blir lika glad när besökare från Harads säger att de är stolta och vill komma tillbaka och visa vänner från södra Sverige hur fantastiskt det är, som när en gäst från Singapore säger att det är underbart, säger Peter Engström, vd, hotellchef, delägare och vaktmästare. 

Arctic Bath2

En flytande bastu 

Idén föddes vid Treehotels invigning för tio år sedan. Haradsbon och delägaren Per Anders Eriksson yppade vid middagen att Treehotel behöver en flytande bastu på älven för sina gäster. Arkitekterna Bertil Harström och Johan Kauppi nappade på idén och började rita på en cirkulär badhusbyggnad som liknar timmerbröt, inspirerad av timmerflottningen som skedde här fram till 1970-talet. 

– Visionen var att göra något nytt som inte finns någon annanstans i världen. Timmerflottningen har varit en röd tråd genom hela projektet, säger delägaren Annkathrin Lundqvist. 

Hon kom in i projektet 2014 och har verkat som projektledare, designer och presskontakt/PR. 2016 drog det igång på allvar och 2017 fick Peter Engström frågan om han ville komma in som investerare. 

– Jag tyckte att det var ett otroligt spännande och intressant projekt. Jag såg möjligheterna att fortsätta utveckla besöksnäringen i Boden som jag brinner för, så jag hoppade på tåget, säger Peter som också är vd för Storklinten.  

Sommaren 2018 startade bygget av kallbadhuset och sex hotellrum på vattnet men en av leverantörerna levde inte upp till kvalitetskraven så man fick avbryta. Peter såg att det fanns mer kapacitet och projektet växte med ytterligare sex hotellrum på land, som Annkathrin ritade.  

– Man kan satsa stort eller satsa litet, men nu valde vi att satsa stort, säger Peter. 

Arctic Bath3b

Lokalt engagemang 

Det har varit viktigt för delägarna att använda lokala entreprenörer, leverantörer och personal i största möjligaste mån. De 40 ton timmerstockar som smyckar fasaden kommer från en av delägarnas mark i Harads och allt kött, fisk, mjölk, potatis och bär kommer från lokala leverantörer. 

– I konceptet finns ett hållbarhetstänk – naturnära turism med så liten påverkan som möjligt på miljön, men samtidigt en positiv inverkan på de sociala aspekterna och möjligheten för människor att leva och verka på landsbygden, säger Peter. 

Vittjärvshus hade totalentreprenad för bygget och det är i princip bara för flytpontonerna man fått sträcka sig längre bort i landet. Väldigt många Haradsbor och bodensare har involverats och arbetat med bygget och det finns goda samarbeten med aktivitetsföretag i området, liksom med Treehotel. 

– En tydlig effekt är att man känner en stolthet, både vi som jobbar här och de som varit med och byggt det. Jag skulle säga att man känner ett större ansvar om man har en lokal anknytning än om man är fly-in-fly-out, säger Peter. 

Arctic Bath4

Byggtekniska utmaningar 

Att bygga ett runt hus på vattnet som klarar av att frysa fast har så klart haft sina utmaningar. Bara att dra in el, fiber, vatten och avlopp var ett projekt i sig och löstes genom att dra det i landgångarna. Allt är specialbyggt, till och med träpanelen på väggarna i restaurangen har specialhyvlats för att passa en svängd vägg.  

–  Den största utmaningen har varit uthållighet, det har tagit extremt lång tid. Det har också varit många byggtekniska utmaningar längs vägen. Varje vecka har vi fått jobba med problemlösning. Men det har varit jättebra att göra det i en liten by, det är alltid någon som känner någon som har det man söker, säger Annkathrin. 

Hon har inrett byggnaderna i en ren och avskalad skandinavisk stil, i samarbete med Input. Varje detalj är genomtänkt och logotypen återfinns på allt från badkläder till lokalproducerat porslin. 

– Vi lägger stort fokus vid wellness och mindfullness, folk ska kunna slappna av när de kommer hit. Att jobba med riktiga material som trä, sten och läder kändes jätteviktigt. Less is more, säger Annkathrin.  

Arctic Bath5

Bad i den iskalla älven 

Det första som fångar gästernas ögon när de kliver in i receptionen är kallvaken. Hälften brukar rygga tillbaka och hävda att det där med kallbad, det är då inget för dem. Ändå tar sig 90 procent av gästerna ett dopp i det tvågradiga svarta vattnet och basturitualen saunagus är en bidragande faktor. Här blandas varmt och kallt med olika dofter och sensoriska intryck. 

– Det är tyst och stillsamt och gästerna får en chans att gå in i sig själva. Då blir badet inte bara en sport utan en inre upplevelse, säger Nina Olofsson Medin som jobbar i spa och reception. 

En familj från Södra Sverige är några av de modiga. De badar bastu, jacuzzi och hoppar i kallvaken om vartannat i flera timmar. 

– Det är en vederkvickelse för kroppen. Efteråt får man som en pirrande känsla i huden, det är häftigt. Och så är det ju så fantastiskt fint här, säger en av gästerna.

Arctic Bath bad

Premiär i januari 

Det spektakulära bygget på Luleälven är ett av landets mest omskrivna hotell och har fått stor uppmärksamhet i nationell och internationell press.  

– Ett långt strategiskt arbete under många års tid med en nära dialog med journalister och magasinsredaktioner är det som gjort att vi har fått genomslag, säger Annkathrin Lundqvist.  

Den 5 januari i år bjöds de första journalisterna in och tio dagar senare ägde den officiella premiären rum. Men allt var inte riktigt färdigt, många teknikaliteter behövde lösas och rutiner köras in. Peter och Annkathrin minns en kaotisk tid med mycket stress och hårt jobb och det är först nu de börjat reflektera och glädjas över öppnandet. 

– Den feedback som man får från gästerna är otroligt energiboostande. De säger att atmosfären här är så lugnande och behaglig och att de får ett så fint bemötande från personalen. Det är det som tar djupast, det är underbart att höra, säger Peter.  

Här jobbar 15 personer och en av dem är Danial Yakoubi i receptionen. Han talar svenska, engelska, dari, persiska, grekiska och kan läsa och skriva på arabiska. Med internationella gäster kommer språkkunskaper väl till pass.  

– Det är jättekul, trevliga kollegor och man har chans att träffa folk från hela världen och många olika kulturer, säger Danial.  

Han började jobba som skräddare redan som nioåring i hemlandet Afghanistan och gjorde det ända tills han kom till Sverige för fem år sedan.  

– Livet är alltid tufft, det gäller att kämpa på och ha ett mål, så har man förhoppningsvis en dag det man strävar efter. Jag är glad över den möjlighet jag fått här. # 

Arctic Bath7
Relaterat innehåll