Fagernäs skola är en grundskola med ca 160 elever från förskoleklass upp till år 6. Skolan, som byggdes 1953, ligger ungefär 2 km från Bodens centrum.
I huvudbyggnaden finns klassrum, grupprum, matsal, bibliotek, slöjdsalar, hemkunskap- och musiksal. I en fristående byggnad finns skolans idrottshall.
Skolan har tre fritidsavdelningar, Örtagården (F-1), Solgården (2-6) och Kryddgården.
På vår stora fina skolgård finns fotbollsplan, klätterställning, gungor, linbana, labyrint samt stora fria ytor för lek. På vintern finns en spolad skridskoplan, uppdragna skidspår och naturligtvis härliga snökullar. I närområdet finns naturområden som lämpar sig för utflykter och friluftsliv året runt.
I skolan finns en särskild undervisningsgrupp, Kryddgården, för elever inom autismspektrumtillstånd (AST) med 10 platser öppen att ansökas till från skolor i Bodens kommun.
Vår vision på skolan är utgångspunkten för vart vi strävar med vårt dagliga arbete och utvecklingsinsatser. Vår vision gäller både personal och elever. På Fagernäs skola och fritidshem är vi utforskande, värdeskapande, interaktiva och fulla av framtidstro. Vi har tillit till oss själva och en hög kompetens att möta framtidens utmaningar.
För att närma oss vår vision så drivs allt utvecklingsarbete och verksamhet på skolan av våra ledord; Vi tänker – Vi provar – Vi skapar, vilket speglar vår övertygelse om att lärande sker genom att individen själv och tillsammans med andra utforskar sin omgivning och sitt inre (tankar och känslor) genom att använda sig av sina erfarenheter, information och upplevelser. Detta använder sedan eleven för att skapa sig en egen subjektiva förståelse av sammanhanget.
För att utveckla undervisningen har vi sex stycken prioriterade utvecklingsområden på skolan och i fritidshemmet. Det långsiktiga arbetet med att implementera de olika perspektiven i undervisningen organiseras inför varje läsår, där läsårets arbete får ett visst fokus. Kortfattat är våra prioriterade utvecklingsområden följande:
All undervisning på skola och fritidshem syftar till att nå de lärandemål inom skolan och fritidshemmet som beskrivs i våra styrdokument(LGR11). För att nå dessa anser vi att den karaktär på undervisningen som beskrivs nedan är nödvändiga för att eleverna ska nå sina kunskapsmål. Undervisningen strävar därför alltid efter att innehålla följande perspektiv:
Det är många delar som är viktiga för att uppnå vår vision och de effekter vi tror leder till elevernas måluppfyllelse i lärandet. En särskilt viktig del är vårt förhållningssätt till lärande och utveckling.