Digitaliseringen blev vägen tillbaka

Foto Mats Engfors/Fotographic

Boka lagning på webben och lämna dina skor i ett skåp – coronavänligt, hållbart och enkelt. Efter en rad tillfälligheter möter traditionellt hantverk digital teknik i Jonas skomakares nya satsning.

I 13 år var Jonas Samuelsson Bodens enda skomakare och försökte hjälpa alla. Han visste aldrig hur många kunder som skulle komma och hade ingen möjlighet att styra flödet. Arbetsbelastningen blev högre och högre och till slut blev läget ohållbart.

– Det blev en stress och jag kände aldrig att jag hann färdigt, jag hade provat söka personal men utan framgång. Så jag tog en paus och jag trodde inte att jag skulle komma tillbaka, säger Jonas.

Tidigare i livet har Jonas arbetat som fastighetsskötare och det ville han gärna göra igen. När kommunen under våren 2020 erbjöd omställningsstöd på grund av Covid-19 skickade han in en ansökan och använde stödet till att fräscha upp sina kunskaper inom fastighetsskötsel. Inför sommaren sökte Boden Business Park en fastighetsskötare på halvtid och Jonas fick jobbet.

Digitaliseringen blev vägen tillbaka 02

En ny idé

Han var borta från skomakaryrket två år men med tiden började det byggas upp en längtan efter hantverket inom honom. När han såg att flera av hans gamla kollegor fick slå igen i sviterna av pandemin dök de första tankarna om en digitalisering av skomakarverksamheten upp.

– Jag ville hitta tillbaka till hantverket och kombinera det med fastighetsskötsel. Jag kunde inte riktigt släppa idén, och hade jag inte hamnat här på Boden Business Park så hade jag aldrig kommit till skott. Det är en kreativ miljö här med många driftiga människor.

Genom en rad fikaraster, lunchsamtal och möten kom Jonas i kontakt med programmeraren Kristoffer Bylund på KBD Teknik och webbdesignern Petter Samuelsson på EZ Web och ett fruktsamt samarbete tog fart.

– Kristoffer förstod direkt vad jag ville göra och har varit en stöttepelare tillsammans med Petter, säger Jonas.

Digitaliseringen blev vägen tillbaka 03

Skåp med kodlås

Sen gick utvecklingen väldigt fort. I slutet av september började de jobba med idén och i november testades konceptet i skarpt läge. Nu kan kunderna boka sin reparation via webbsidan för att sedan lämna och hämta skor, väskor, jackor och knivar i ett skåp med kodlås på Boden Business Park.

– Den feedback jag fått är övervägande positiv. Många tycker att det är enkelt när man får kostnadsförslag innan och att man kan betala med Swish och de gillar öppettiderna.

Optimerar tiden

EZ Web har gjort webbshopen och KBD Teknik står för programmeringen i bakgrunden som får allt med bokningar och skåp att flyta. Jonas liknar de digitala tjänster han köper in som en extra resurs som tar emot beställningar.

– Det är kul att vara igång och det funkar bra. Det är en nystart för mig. Jag kan styra arbetsmängden och flödet på ett annat sätt och har fått en bättre arbetsmiljö.

På förmiddagarna är Jonas fastighetsskötare med kollegor på Boden Business Park och på eftermiddagarna är han skomakare i sin verkstad hemma i villan. Och precis så vill han ha det.

– Jag tar helst på mig mindre reparationer så att jag kan hjälpa så många som möjligt. Jag gillar att jobba med händerna men också miljötänket, att inte bara slänga bort allt. De som bokar mig gör ett aktivt val och en tjänst för miljön samtidigt som de stöttar ett lokalt företag. #

Relaterat innehåll