Heden är en av de äldsta byarna i Luleå socken och bär tydliga spår från viktiga skeden i Norrbottens historia. I trakten har tidiga fynd gjorts som vittnar om handelsutbyte med södra Sverige under yngre järnålder. Länge hölls här också den årliga marknaden.
Den så kallade Engelska kanalen, som optimistiskt påbörjades för att forsla malm från Gällivare till Luleå, stannade av i Hedenområdet. Bolaget Gellivare Co Ltd hade 1864 fått klartecken att sätta i gång bygget och engagerade nästan 1500 arbetare. Bara tre år senare gick bolaget i konkurs och de uteblivna lönerna tände gnistan till landets första arbetaruppror – som bryskt slogs ner av militär. Först under 1880-talet återupptogs försöken att transportera malm och då medelst den nydragna järnvägen (Malmbanan). Lämningarna efter kanalen – torra kanaldiken i Hedenområdet och vattenfyllda diken och stenpirar i Edefors – har sedan 1989 status av byggnadsminne.
Ett modernhistoriskt minne utgörs av Flygvapnets flygfält, fält 32, som anlades 1940-41 och fungerade som satellitbas till Norrbottens flygflottilj. Till fältet hörde bland annat expeditionsbarack, flygtjänstbyggnad och förläggningsbarack. Fältet omfattar idag drygt 240 hektar, som utöver rullbana utgörs av öppen mark, löv- och granskog. Fältet, liksom övriga militära övningsfält, har begränsat tillträde för allmänheten. Uppdaterad information om tillgänglighet finns på Försvarsmaktens hemsida.
Ett omfattande ingrepp som samtidigt utgör ett betydelsefullt industrihistoriskt monument är Bodens kraftverk, som byggdes under 1960-talet. Anläggningen fick som följd att de sista lekplatserna för lax och havsöring försvann i Luleälven. För att säkra laxbeståndet anlade Vattenfall en fiskodling i Heden. Årligen föds här upp 100 000-tals laxar och öringar som placeras ut i älvens nedre lopp för vidare vandring ut i havet. Verksamheten mottog 2022 ett pris för sitt arbete med minskad miljöpåverkan.
Centrum
6,7 Kilometer